21/09/2013

Muhasabah







Siapa tidak pernah ditimpa masalah dalam hidup? Bahkan hidup ini diumpamakan oleh sesetengah ahli falsafah sebagai "tempat untuk menyelesaikan masalah". Justeru, apabila berdepan dengan masalah, segeralah dapatkan kekuatan, kebijaksanaan dan kesabarannya untuk menyelesaikannya. Bagaiman? Ya, dengan mengadu kepada Allah yang "memberi" masalah itu.

Ketika itu, jangan hanya dilihat "sebab" tetapi lihatlah pada "penyebab" segala sebab. In Shaa Allah, jika kita mengadu dan merayu kepada Allah, Allah pasti akan mendengar dan memberi jalan penyelesaiannya.

Sama ada semua masalah kita akan diselesaikan-Nya ataupun Allah akan menjadikan hati kita tabah dan gagah untuk menghadapinya. Dengan kekuatan itu, kita tidak akan terus mengutuk kegelapan, tetapi kita akan terus berusaha mencari cajaya. Kita tidak akan berterusan mengharapkan ikan, tetapi kita akan berusaha sedaya upaya memiliki jorannya!




p/s : problems are like washing machines, they twist us, spin us n knock us around.. but in the end, we come out cleaner,              brighter n better than before.





5 ZerroZorro: Muhasabah Siapa tidak pernah ditimpa masalah dalam hidup? Bahkan hidup ini diumpamakan oleh sesetengah ahli falsafah sebagai "tempat unt...

No comments :

Post a Comment